Usein kysytyt kysymykset

Usein kysyttyä

Tässä vastauksia useimmiten kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä vastausta kysymykseesi täältä, voit lähettää sen yhteydenottolomakkeella suoraan minulle.

Somemarkkinointi

Onko somessa pakko tehdä maksullista markkinointia?

Ei ole pakko tehdä maksullista markkinointia, mutta markkinoinnin ammattilaisena suosittelen sitä. Jokainen päättää itse oman budjettinsa ja ajankäyttönsä markkinoinnin suhteen. Mahtavin yhdistelmä on, että teet somessa aktiivista sissimarkkinointia ja boostaat sitä maksullisella markkinoinnilla.

En ymmärrä somesta mitään, täytyykö siellä silti olla?

Missään ei tietenkään täydy olla, mutta iso suositus somemarkkinoinnin käynnistämiselle silti. Valtaosa ihmisistä kuitenkin viettää aikaansa eri somekanavissa.

Tässä tapauksessa suosittelen käymään Somevoimalan alkeiskurssin ja ottamaan yhteyttä tanja@somevoimala.fi. Katsotaan, mikä tilanteesi on ja mitä voimme sille tehdä. Sellaista ongelmaa ei olekaan, mihin ei ratkaisua löytyisi.

 

Facebook vai Instagram? Mistä tiedän, minkä valitsen?

Heitän pallon sinulle ja kysyn, että missä potentiaaliset asiakkaasi ovat? Jos he eivät vietä aikaansa kummassakaan niin ei sinun kannata kovin suuria panoksia pistää Facebookiin tai Instagramiin. Missään ei kannata olla vain olemisen ilosta.

Somekanavia on olemassa muitakin. Suomalaiset käyttävät eniten Youtubea, Facebookia ja Instagramia, mutta myös Tiktokia, Linkediniä ja Pinterestiä. Sinun kannattaa siis olla siellä, missä yleisösi on. Muutoin on todella ikävää esiintyä tyhjille katsomoille.

Vastaus siis on, että ei välttämättä kumpikaan. Laita yhteydenottopyyntö lomakkeella Somevoimalaan niin katsotaan sinun tilanteesi.

 

Sisällöntuotanto

Onko joka päivä julkaistava jotain?

Aktiivisuus nostaa näkyvyyttä useimmissa somekanavissa ja usein myös rohkaisee seuraajia reakoimaan julkaisuihin. Joka päivä ei tarvitse julkaista, mutta olisi kannattavaa olla esillä useamman kerran viikon aikana. Muista, että normaalin somejulkaisun elinikä on keskimäärin neljä tuntia. Jos julkaiset kerran viikossa, olet esillä neljä tuntia yhden päivän aikana. 

En keksi mitään julkaistavaa, koska kaikki ideat on jo käytetty.

Selaa somekanavaasi taaksepäin ja katso, mitkä julkaisuista ovat saaneet hyvin reaktioita. Tutki, millaisia ne ovat ja tee niistä uusintoja. Testaa samantyyppisiä julkaisuja tuoreilla aiheilla.

Aina ei ole pakko keksiä pyörää uudelleen. Hyvien ideoiden kierrättäminen on erittäin ok.

 

Kuinka usein kannattaa julkaista mainoksia?

Somessa toimii hyvin ohjenuora 5:1. Tämä tarkoittaa, että viidestä julkaisusta yksi on mainos ja loput jotakin aivan muuta. Seuraajat kyllästyvät kanavasi tarjontaan, jos julkaiset vain tarjouksia tai myynti-ilmoituksia.

Parhaat ja kiinnostavimmat julkaisut tuovat seuraajille lisäarvoa heidän arkiseen elämäänsä. Anna ainakin välillä jonkin arkinen vinkki ja testaa, saatko keskustelua tai reaktioita aikaiseksi. Samoin suosittelen esittämään kysymyksiä. Kysy jotakin seuraajiltasi ja samalla opit heistä uutta. Voit käyttää sitä tietoa hyödyksi markkinoinnissasi.