Somevoimala

Somevoimalan tarina

Keväällä 2019 mietin autolla ajaessa omaa tarkoitustani työelämässä. Pohdin olenko tyytyväinen sen hetkiseen tilanteeseen? En ollut. Lähdin pohtimaan vaihtoehtoja, mitä minä voisin antaa muille omasta osaamisestani. Vastaus kypsyi melko nopeasti mielessäni. Minä osaan ohjata ja valmentaa ihmisiä ja se on asia, mitä rakastan tehdä.

Olin siihen mennessä jo vuosia tehnyt omille yrityksilleni somemarkkinointia ja sisällöntuotantoa sekä auttanut tuttuja yrittäjiä heidän sosiaalisen median kanavissaan. Vastaus oli aika nopeasti siinä, sitähän mie haluan tehdä!

Kevyt aloitus

Toukokuussa 2019 Somevoimala aloitti toimintansa Instagramissa. Halusin matalan kynnyksen testialusta, jolla voin kartoittaa potentiaalisten asiakkaiden tarpeita. IG sopi tähän tarkoitukseen täydellisesti. Somevoimala jakoi ilmaisia somemarkkinointivinkkejä ja sai erittäin hyvän ja lämpimän vastaanoton. Uskalsin ottaa seuraavan askeleen ja lähdin luomaan asiakkuuksia.

Alussa Somevoimala tarjosi pääasiassa sisällöntuottamispalveluita. Se oli kutenkin erittäin aikaa vievää ja tuntui, ettei yrityksen kehittämiselle riittänyt aikaa tai edes paikkuja. Myös kontakti asiakkaiden kanssa ja ohjaamistyö jäi puuttumaan. Pelkkä tekstien pyörittely ja yksin työskentely ei tuntuneet täysin omalta. 

Taas istuin alas miettimään, että mitä Somevoimala voisi olla? Ja mikä tärkeintä, mitä minä haluan tehdä ja mikä minua inspiroi?

Ensimmäinen askel oikeaan suuntaan

Vuonna 2020 kuuluisana koronakeväänä Somevoimala otti ensimmäiset askeleensa kohti nykyistä muotoaan. Somevoimalan verkkokauppa avautui ja ensimmäiset digituotteet julkaistiin. Alussa digituotteet olivat kevyitä kokonaisuuksia ja niiden tarkoitus oli helpottaa pienyrittäjän arkea. Tuotteet hinnoiteltiin myös niin, että periaatteessa kenellä tahansa oli mahdollisuus ostaa ne itselleen.

Vuonna 2021 Somevoimala lanseerasi ensimmäisen verkkokurssikokonaisuutensa Kassavirtaa FB-ryhmästä. Nykyään Somevoimala tarjoaakin digituotteiden lisäksi verkkokursseja sekä face-to-face valmennusta. Kaiken voi hoitaa etänä, mutta valmennus on räätälöity juuri asiakkaan tarpeisiin sopivaksi.

Vuonna 2020 kuuluisana koronakeväänä Somevoimala otti ensimmäiset askeleensa kohti nykyistä muotoaan. Somevoimalan verkkokauppa avautui ja ensimmäiset digituotteet julkaistiin.

Moi, mie oon Tanja!

Somevoimalan taustalla häärin minä, Immosen Tanja. Olen 37-vuotias yrittäjä-äiti Joensuun kupeesta. Monet saattavat tuntea minut aivan eri yhteyksistä, koska olen mukana aika monessa jutussa.

Olen koulutukseltani media-assistentti, agrologi (AMK) sekä nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja. Minulta löytyy myös personal trainer -lisenssi ja yrittäjäkokemusta vuodesta 2016.

Aloitin tekemään somemarkkinointia jo vuonna 2009 Facebookissa. Se oli aikaa kun Facebook oli tarkoitettu isoille yrityksille ja markkinointi siellä oli hyvin erilaista. Näin siellä kuitenkin potentiaalin ja möin neulomiani sukkia, pipoja ja lapasia ympäri Suomea. Se oli siis ensikosketukseni somemarkkinointiin, mutta en vielä tajunnut tekeväni markkinointia. 

Aloitin vuonna 2016 aloitin personal trainer -yrittäjänä, näin somessa valtavan potentiaalin. Perustin koko markkinointini somen ja verkkosivujeni varaan. Se kannatti, koska sain tehdä sitä työtä useamman vuoden. Samalla myös auttelin muita yrittäjiä heidän somemarkkinoinnissaan. Silloin en vielä tajunnut, että vahvuuteni on siellä.

Mikä Somevoimala on?

Somevoimala tarjoaa sähköisten tuotteiden lisäksi myös henkilökohtaista somemarkkinointivalmennusta. Minä valmennan asiakkaitani yli 10 vuoden somemarkkinointikokemuksellani. Olipa kyse sitten julkaisujen sisällöstä tai vaikka Facebookin alkeista niin apu löytyy Somevoimalasta.

Mitkä kanavat ovat hallussa?

Suurin osaaminen  löytyy Facebookin valjastamisesta markkinoinnin työvälineeksi. Hallitsen myös Instagramin sekä Linkedinin. Jonkin verran osaamista löytyy myös Youtubesta.

Somevoimala auttaa myös kartoittamaan sinulle sopivat somekanavat ja rakentamaan somemarkkinointisuunntelman, jonka avulla markkinointi onkin suhteellisen helppoa.